12 lutego 2025 r. odbyło się 22. zebranie Zarządu Głównego, które odbyło się na zaproszenie dyrektora w Narodowym Muzeum Techniki w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. W zebraniu wzięło udział 13. członków zarządu, w tym 2. osoby w trybie zdalnym oraz zaproszeni goście.
Podczas spotkania Pan Mirosław Zientarzewski – dyrektor Muzeum w niezwykle interesujący sposób przedstawił historię muzeum. Placówka odwołuje się do tradycji otwartego w Warszawie w 1875 r. Muzeum Przemysłu i Rolnictwa. Jest także spadkobiercą Muzeum Techniki i Przemysłu powstałego w 1929 r. z inicjatywy inż. Kazimierza Jackowskiego. Po wojnie organizację nowej instytucji muzealnej powierzono Naczelnej Organizacji Technicznej. Muzeum zostało otwarte w 1955 roku w skrzydle „G” Pałacu Kultury i Nauki.
Muzeum Techniki (później Muzeum Techniki i Przemysłu NOT) funkcjonowało do 2017 roku, a zbiory i wyposażenie zostały przekazane Narodowemu Muzeum Techniki. Oficjalne wznowienie działalności Narodowego Muzeum Techniki w Warszawie nastąpiło 28 stycznia 2022 r podczas inauguracyjnego otwarcia dwóch wystaw stałych: Historia Transportu – morzem, lądem i powietrzem oraz Historia Komputerów – liczy się!.
Narodowe Muzeum Techniki to największa placówka muzealnictwa technicznego w Polsce. W swoich zbiorach posiada ponad 15 tysięcy eksponatów. W kolekcji znajdują się eksponaty z wielu dziedzin., m.in. astronomii i fizyki, górnictwa i hutnictwa, informatyki, radiotechniki, transportu a także energetyki.
Uczestnicy zebrania mieli okazję zapoznać się nie tylko z historią Muzeum, ale również bieżącymi planami budowy nowej siedziby muzeum, która byłaby kontynuacją przedwojennej koncepcji budowy muzeum techniki. Po niezwykle ciekawych ekspozycjach oprowadzili nas Panowie: Zasław Adamaszek i Paweł Gogolewski.
Serdecznie dziękujemy Panu dyrektorowi oraz całemu zespołowi Muzeum za bardzo miłe przyjęcie.
W części merytorycznej zebrania przyjęto protokół ZG nr 21 z dnia 8 lutego 2025 r.
Przyjęto informacje: nt. prognozy wykonania budżetu centralnego SEP za 2024 r., założeń dotyczących działalności gospodarczej na 2025 r., postępu inwestycji BBJ w Lublinie oraz bieżącej sytuacji w zakresie powoływania komisji kwalifikacyjnych, wdrożenia projektu rozbudowy Bazy Danych Członków SEP oraz sprawozdań z jednostek organizacyjnych SEP za 2024 r.
Nie zabrakło informacji z otwarcia naszej wystawy w Sejmie RP pt. „Elektryka polska – od rozbiorów do początków III RP” oraz towarzyszącego sympozjum „ELEKTRYKA POLSKA OD ROZBIORÓW DO POŁOWY XXI WIEKU”.
Ponadto podjęto uchwały: zmiany uchwały nr 109/2022-2026 w sprawie zasad korzystania z Funduszu rozwoju niewielkich oddziałów SEP, zmiany w składzie Centralnej Komisji Oddziałów i Kół SEP, nadania wyróżnień SEP oraz zmiany w Regulaminie IR SEP.
Zebranie przebiegło w miłej, koleżeńskiej atmosferze.
opracowanie: Aleksandra Konklewska
sekretarz ZG SEP